Doğaltaş Fabrikasında Fayans Üretim Hattındaki Kalite Kontrol Uygulaması


Karaabat Varol M., Saraç M. S.

Çukurova Üniversitesi Mühendislik Fakültesi dergisi, vol.37, no.3, pp.717-730, 2022 (Peer-Reviewed Journal)

Abstract

İşletmeler, rekabet ortamında ürettikleri ürünün devamlı talep edilmesini isterler. Üretilen ürünün devamlı

talep görmesindeki en önemli unsurlardan biri de kaliteli ürün olmasıdır. İstenilen kalitede ürün olması

için de üretim süreci boyunca kalite kontrol olmasıdır. Kalite kontrol’ün temel amacı, üretim kusurlarının

belirlenip önlenmesi ve standart mal üretilmesidir. Endüstride kalite kontrol önemli olduğu gibi doğaltaş

üretimlerinde de kalite kontrol önemli olmaktadır. Özellikle doğaltaş fabrikalarında üretilen fayansların

ölçülebilir karakteristikleri olan kalınlıkları, eni, boyu, gönyesi ve yüzey özelliği müşterinin ilk etap da

dikkat ettiği kısımdır. Ölçülemeyen fakat kalite açısından önemli olan fayans özellikleri ise, köşe kırığı,

yüzey dolgu boşlukları ve kenar işleme özelliklerinden kaynaklanan kusurlardır. Mermer işleme tesisinde,

her operasyonda üretilen yarı mamulden sonra ölçü kontrolünün, damar-çatlak-kırık ve renk homojenliği

kontrolünün, bir sonraki işlemden önce yapılması gerekmektedir. Mermer sektöründe müşteriye sunulan

nihai ürünlerin kalite standartlarının oluşturulması ve kalitedeki sürekliliğin sağlanması önemlidir.

Mermer fabrikalarında levha ve fayanslara belirli aşamalarda kalite kontrol çalışmaları yapılmalıdır. Bu

çalışmada Isparta’da bulunan bir mermer fabrikasının fayans üretim hattından örnek olarak alınan

30,5x30,5x1,25 cm boyutlarındaki bej mermer fayanslar, genel olarak taşın kalite karakteristiğini ortaya

koyan, aynı üretim hattından çıkan mermerlerdir. Alınan örneklerin en, boy, kalınlık, gönye ve yüzey

parlaklığı gibi ölçülebilir karakteristikleri ölçüldükten sonra, elde edilen verilere Shewhart kontrol

grafikleri uygulanmıştır. X-S kontrol grafikleri sonucunda üretimde bazı sapmaların olduğu

gözlemlenmiştir. Müşteri memnuniyeti açısından önemli olan mermer sektöründe, kalite kontrolde

yaşanan bu sapmalar göz önünde bulundurarak nedenleri araştırılmalı, müşteri memnuniyeti maksimum

düzeye getirilmelidir.