Türk Hijyen ve Deneysel Biyoloji Dergisi, vol.77, no.1, pp.87-96, 2020 (Other Refereed National Journals)
Amaç: Tanımlayıcı nitelikte bir araştırma olan bu
çalışmada; Isparta Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık
Hizmetleri Meslek Yüksekokulu ile Burdur Mehmet Akif
Ersoy Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu’nda
öğrenim görmekte olan üniversite öğrencilerinin kişisel
hijyen alışkanlıklarının bölüm, ekonomik durum (gelir) ve
cinsiyet değişkenlerine göre incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Değerlendirme yapılırken öğrencilerin
hijyenle ilgili davranışlarının tanımlayıcı özellikleri ile
nasıl değiştiğini analiz edebilmek amacıyla hijyenle ilgili
bazı davranışları için ayrı ayrı puan verilip bu puanlar
toplanarak “toplam hijyen puanı” hesaplanmıştır.
Araştırmanın verileri SPSS paket programı kullanılarak
değerlendirilmiş, istatistiksel analizlerde frekans (f),
yüzde (%) ve farklılıkları test etmek için ise ki-kare (X2
)
işlemleri uygulanmış ve p<0,05 değeri anlamlı kabul
edilmiştir.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin kişisel
hijyen alışkanlıklarının bölüm değişkenine ve ekonomik
gelir düzeylerine göre farklılık göstermediği tespit
edilmiştir (p>0,05). Araştırmaya katılan öğrencilerin kişisel
hijyen alışkanlıklarının cinsiyete göre anlamlı farklılık
gösterdiği belirlenmiş, erkek öğrenciler ile kıyaslandığı zaman kız öğrencilerin kişisel hijyen puanlarının anlamlı
düzeyde daha yüksek olduğu tespit edilmiştir (p<0.05).
Sonuç olarak, kız öğrencilerin kişisel hijyen uygulamaları
konusunda daha duyarlı oldukları ve kişisel temizliğine
daha fazla önem verdikleri tespit edilmiştir.
Sonuç: Bu sonuçlara dayalı olarak; erkek öğrencilerin
kişisel hijyen davranışlarının geliştirilmesi gerektiği
ve bunun için aile ve öğretmenlere görevler düştüğü,
öğrencilerde kişisel hijyen ile ilgili olumlu davranış
değişikliklerinin geliştirilebilmesi amacıyla bu konuda
uzman kişiler tarafından seminer ve konferanslar verilmesi,
ilgili kurumlarca öğrencilere, okul personeline ve ailelere
kişisel hijyen uygulamaları ile ilgili pratik bilgiler veren
eğitici kaynaklar (afiş, broşür, el kitabı vb.) hazırlanarak
sunulması, okullardaki rehberlik servislerinin kişisel hijyen
konusunda okul personeli ve öğrencilere yönelik çalışmalar
yapması, özellikle televizyon olmak üzere uygun kitle
iletişim araçlarında kişisel hijyen ile ilgili eğitici filmlerin
kamu spotu olarak verilmesi önerilebilir.