Journal of Recretaion and Tourism Research, vol.6, no.4, pp.464-474, 2019 (Refereed Journals of Other Institutions)
The concept of corporate social responsibility is defined as the entirety of the obligations of companies to
improve their community life by setting policies, implementing, deciding and implementing their policies
in accordance with their own goals as well as their social expectations and values. Accommodation
establishments, as one of the most important elements of the tourism industry, have increased their social
responsibility activities in parallel with the changing tourist/customer demands and have started to show
themselves more in the environmental, social, economic, etc. activities that concern the society. The aim of
this study is to analyse the contents of the Corporate Social Responsibility (CSR) activities on the websites
of five-star hotels and first-class holiday villages operating within the borders of Antalya Province. In the
study, a total of 330 accommodation establishments operating within the province of Antalya were taken
into consideration and the information of the accommodation companies in the study was obtained from
the web pages of the Ministry of Culture and Tourism, General Directorate of Investments and Enterprises.
Analysis of the data was performed by frequency analysis, Mann-Whithney U ve Kruskal Wallis tests.
According to the findings obtained from the analyses; the lowest level of CSR content on the web sites of
the accommodation companies examined was “against employees (8.8%) and society (11.8%). It has been
also determined that there is a statistically significant difference between the type of enterprise and the
location in which it operates and the contents related to corporate social responsibility applications of the
accommodation enterprises’ web sites in the scope of the study
Kurumsal sosyal sorumluluk kavramı, firmaların hem kendi hedeflerine hem de toplumsal beklentiler ve
değerlerine uygun politikalar belirleme, uygulama, karar verme ve faaliyetlerini uygulayarak toplum
yaşamını iyileştirmeye ilişkin yükümlülüklerin bütünü olarak tanımlanmaktadır. Turizm endüstrisinin en
önemli unsurlarından biri olan konaklama işletmeleri de, değişen turist/müşteri taleplerine paralel olarak
sosyal sorumluluk faaliyetlerini arttırmış, toplumu ilgilendiren çevresel, sosyal, ekonomik vb. faaliyetlerde
kendilerini daha fazla göstermeye başlamıştır. Bu çalışmanın amacı, Antalya ili sınırları içerisinde faaliyet
gösteren beş yıldızlı otel ve birinci sınıf tatil köylerinin web sitelerinde yer alan Kurumsal Sosyal
Sorumluluk (KSS) faaliyetlerine ilişkin içeriklerin analiz edilmesidir. Çalışmada, 330 konaklama işletmesi
değerlendirmeye alınmış, çalışma kapsamındaki konaklama işletmelerine ilişkin bilgiler, Kültür ve Turizm
Bakanlığı, Yatırım ve İşletmeler Genel Müdürlüğü web sayfalarından temin edilmiştir. Araştırmada, elde
edilen veriler frekans analizleri, Mann-Whithney U ve Kruskal Wallis testleri ile analiz edilmiştir.
Analizlerden elde edilen bulgulara göre; incelenen konaklama işletmelerinin web sitelerindeki en düşük
düzeyde KSS içeriklerinin “Çalışanlara (% 8,8) ve topluma karşı (% 11,8) KSS içerikleri olduğu
görülmüştür. Farklılık testleri neticesinde ise, hem işletme türü, hem de çalışma kapsamındaki konaklama
işletmelerinin faaliyette bulunduğu konum ile web sitelerinde yer alan KSS faaliyetlerine ilişkin içerikler
arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıkların olduğu tespit edilmiştir.