Journal of Engineering Sciences and Design, vol.9, no.2, pp.463-475, 2021 (National Refreed University Journal)
Ülkemizde yolcu ve yük taşımacılığının büyük bir kısmı karayolu vasıtası ile
sağlanmaktadır. Karayolu ulaşımında farklı üstyapı tipleri görülebilir. Bu tipler
arasından karayollarında en çok tercih edileni bitümlü sıcak karışımlardır. Ancak
bitümlü sıcak karışımların maliyetleri çok yüksektir. Sathi kaplamalı yollar, ilk
yapım maliyetlerinin düşük, yolun trafiğe kapalı kalacağı sürenin az olması gibi
nedenlerden dolayı gelişmekte olan ülkelerde en çok kullanılan yol türüdür. Bu
çalışma, Isparta çevresindeki bazı sathi kaplamalı köy yollarını oluşturan
tabakaların dayanımlarının ve yolların yapısal durumlarının tahribatsız deneyler ile
incelenmesini içerir. Bu amaç için tahribatsız deneyler arasından, Dinamik Koni
Penetrasyon ve Hafif Düşen Ağırlık Deflektometresi deneyleri tercih edilmiştir.
Çalışmada, farklı zamanlardaki ölçümlerde elde edilen defleksiyon ve elastisite
modülü değerleri ile sathi kaplama tabakalarının özellikleri ve sıkışma durumu
araştırılmıştır. Dinamik Koni Penetrasyon deney aleti kullanılarak arazide yapılan
ölçümler sonucu, üstyapı tabaka dayanımları saptanmıştır. Hafif Düşen Ağırlık
Deflektometresi deneylerinden elde edilen sonuçlara göre defleksiyon değerlerinin
arttığı, elastisite modülü değerlerinin düştüğü görülmüştür.