Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, vol.19, no.1, pp.505-524, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
This study aims to identify positive and negative aspects of Syrian children's academic life in
Turkey; and the solutions and improvements for them through examination of the thesis
written within the scope of the temporary protection of Syrian children's education in
Turkey. For this purpose, the data of this research, which was carried out through systematic
analysis, was obtained using the document analysis method. Data analysis was carried out
in two parts. According to the descriptive analysis results; it was observed that the number
of theses on the subject has increased as of 2016, the majority of the written theses are of the
master's thesis, and the qualitative study method is mostly carried out in the
phenomenology design. In addition, it was determined that the semi-structured interview
form was frequently used in the examined theses, and the participants were mostly students
and teachers. According to the content analysis results, in the category of results, two subcategories were obtained as negative and positive results. And also, according to the results
of the content analysis, in the category of suggestions, four sub-categories were obtained: the
status of the refugees, the education policy, the practice, and the researchers.
Bu çalışmanın amacı Türkiye’de geçici koruma kapsamındaki Suriyeli çocukların eğitim
öğretimini konu alan tezlerin incelenmesi yoluyla Suriyeli çocukların Türkiye’deki eğitim
öğretim yaşantılarının olumlu-olumsuz yönlerini ve bunlara yönelik çözüm ve iyileştirme
önerilerini belirlemektir. Bu amaçla sistematik analiz yoluyla gerçekleştirilen bu
araştırmanın verileri doküman analizi yöntemi kullanılarak elde edilmiştir. Yayınlanma yılı,
lisansüstü eğitim türü, alanı, yöntem ve deseni, kullanılan veri toplama aracı, katılımcısı
değişkenlerine göre incelenen veriler betimsel analiz; sonuç ve öneri değişkenlerine göre
incelenen veriler içerik analizi yoluyla analiz edilmiştir. Betimsel analiz sonuçlarına göre;
konuya ilişkin tezlerin sayısının 2016 yılı itibariyle artış gösterdiği, yazılan tezlerin büyük
çoğunluğunun yüksek lisans türünde olduğu, yine çoğunlukla nitel çalışma yönteminin
fenomenoloji (olgubilim) deseninde gerçekleştirildiği görülmüştür. Ayrıca incelenen
tezlerde yarı yapılandırılmış görüşme formunun sıklıkla kullanıldığı, katılımcıların
çoğunlukla öğrenci ve öğretmenlerden oluştuğu belirlenmiştir. İçerik analizi sonuçlarına
göre sonuçlar kategorisinde olumsuz sonuçlar ve olumlu sonuçlar olmak üzere iki alt
kategori elde edilmiştir. Yine içerik analizi sonuçlarına göre öneriler kategorisinde ise
sığınmacıların statüsüne yönelik, eğitim politikalarına yönelik, uygulamaya yönelik ve
araştırmacılara yönelik olmak üzere dört alt kategori elde edilmiştir