13th Eurasian Conferences on Language and Social Sciences, Daugavpils, Latvia, 5 - 06 February 2022, pp.529-540
Çağdaş Türk tiyatrosunda ilk olarak Haldun Taner’in Keşanlı Ali Destanı’yla temsil edilen epik tiyatro
estetiği, 1960’lı, 70’li yıllarda toplumcu gerçekçi yönelimdeki oyun yazarlarının kalem tecrübelerinin
yoğunlaştığı bir alan hâline gelir. Çoğunlukla oyunculuk ve/veya sahneye koyuculuk gibi ikincil
kimlikleri de bulunan bu yazarların Bertolt Brecht’le ve onun estetiğiyle kurduğu ilişki zaman zaman
yazının alanını aşar. Bu çok yönlü yazarlar arasında 1960 sonrası Türk tiyatrosunun dikkate değer
isimlerinden Vasıf Öngören de yer alır. Oyun yazarlığının yanı sıra oyuncu ve sahneye koyucu olarak
da çağının tiyatrosuna katkı sunan Öngören, Brecht’in Adam Adamdır, III. Reich’ın Korku ve Sefaleti
ve Sezuan’ın İyi İnsanı oyunlarını Türkiye’de seyirciyle buluşturur. Bununla birlikte, kaleme aldığı dört
tiyatro eserinde de epik tiyatro düşüncesine bağlı kalır. Öngören, ilk sahne yapımı 1977’de gerçekleşen
Zengin Mutfağı adlı oyununda, Brecht tiyatrosuyla kurduğu bağı daha farklı bir boyuta taşır. Brecht’in
III. Reich’ın Korku ve Sefaleti’ni 1976’da Faşizmin Korku ve Sefaleti adıyla sahneleyen yazar, Zengin
Mutfağı’nı bu oyunun bir epizodundan yola çıkarak kurgular. Bu bildiride, Öngören’in metinlerarası
ilişkiler çerçevesinde incelenmeye uygun olan bu kurgusu konu edilecek, kaynaklık eden ve
kaynaklanan yazar/metin karşılaştırmalı olarak değerlendirilmeye çalışılacaktır.