Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, no.58, pp.733-746, 2021 (National Refreed University Journal)
: Müzik eğitiminde ders işleme sürecinin verimli ve etkili olmasında öğretmenin çalgı kullanımı önem taşımaktadır. Öğretmenler bu süreçte eğitimini aldıkları çalgıların yanı sıra görev yaptıkları okul, bölge ve sosyokültürel koşullar doğrultusunda çeşitli çalgılardan faydalanmaktadırlar. Son yıllarda Türkiye’de bir öğretmen çalgısı olarak Ukulele nin kullanımı yaygınlaşmaktadır. Bu çalışma ile Ukulele nin yapısal özellikleri ve müzik eğitiminde kullanılabilirliğine ilişkin özelliklerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Alan yazın taraması ile ulaşılabilen kaynaklar temel alınarak Ukulele nin hem yapısal olarak hem de müzik eğitimi sürecindeki rolü incelenmiştir.
In music education, the use of an
instrument by the teacher is important to be efficient
and effective of the teaching process. In this process,
teachers make use of various instruments in
accordance with the school, region and socio-cultural
conditions they work in, as well as the instruments
they have been trained in. Use of the Ukulele as a
teacher instrument in Turkey, in recent years has
become widespread. With this study, it has been
aimed to determine the structural features of the
Ukulele and its features regarding its usability in
music education. In the study, both the structural
features of the Ukulele and its role in the music
education process have been examined, based on the
sources that can be accessed through literature
review