Taras Şevçenko 4. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi, İzmir, Turkey, 14 - 15 December 2019, vol.1, pp.1070-1074
Modern Türk şiirinin usta kalemi
Ahmet Hâşim, dikkate değer eleştirel bir dile ve söyleme sahiptir. Özellikle
şiir sahasındaki birikimi, keskin zekâsı, tespitlerindeki isabet onun eleştirel
yazılarına büyük katkıda bulunur. Her ne kadar eleştiri türünde bir yer edinme
gayreti içerisinde olmamışsa da, yaptığı eleştirel değinmelerle o, bu alandaki
potansiyel gücünü ve yeteneğini hissettirir. Yaşadığı dönem içerisinde ortaya
çıkan edebiyat hareketlerini, şair ve yazarları, sanat ve edebiyat eserlerini
kimi küçük dokunuşlarla eleştirme yoluna gider. Onun eleştirel bakış getirdiği
edebiyat hareketlerinden biri de Yedi
Meşale’dir. Bu topluluk, Cumhuriyet
dönemi Türk edebiyatının ilk edebî topluluğudur. Edebiyat meraklısı yedi gencin
1928’de bir araya gelip Yedi Meşale adında ortak kitap çıkarmasıyla topluluk hâlini
alır. Bir kısmı lise öğrencisi, bir kısmı da üniversitenin ilk sınıflarında
öğrenim gören öğrencilerden oluşur. Dergilerde iki yıldır şiirleri yayımlanan
edebiyat meraklısı, on sekiz yirmi yaşlarındaki bu gençler, ortaklaşa bir kitap
çıkararak edebiyat dünyasına kendilerini tanıtmak isterler. Adlarını da yedi
kişiden oluşmalarından alırlar. Saf şiir anlayışına bağlı olan Yedi Meşale mensupları, Sembolizmden
beslenen bir şiir anlayışıyla kalem ürünleri ortaya koyarlar. Böyle bir
yönelim, onları izlenimlerini dile getiren bir şiir yazmaya yöneltir. Yer yer
Ahmet Hâşim şiirinden izler taşıyan bu şiirler, insanın iç dünyasını, bireysel
temaları dile getirir. Kapalı dünyalar kuran şairler, daha çok akşam saatlerini
ve geceyi ifadeye yönelik bir söylem geliştirirler. Çıkardıkları ortak kitabı
dönemin öne çıkan şair ve yazarlarına gönderirler. Gençlerin çıkardığı kitap
hakkında değerlendirmelerde bulunan Ahmet Hâşim, onları şairden çok
ressam bakışıyla yazdıkları şeklinde eleştirir. Bir yandan da genç oldukları
için kusurlarını bağışlamak gerektiği görüşünü ileri sürer. Fakat Ahmet
Hâşim’in bu gençlerin şiirine yönelttiği eleştiri, kendi şiiri için de geçerli
bir yapı gösterir. Bu bildiride Ahmet Hâşim’in Yedi Meşale topluluğuna yönelik eleştirel tutumu ele alınmaya
çalışılacaktır.
Anahtar kelimeler: Ahmet Hâşim, Yedi Meşale, eleştiri.